torsdag 10 september 2009

Om att vilja ha egen båt

Ettans båthamn i Luleå. Det är den som syns på bilden. Det är en av många småbåtshamnar i Luleå. Och förr fanns det ännu fler. Som nedanför bryggeriet och på Östermalm nedanför seminariet fanns det småbåtshamnar som inte finns längre. Vid dessa fanns även uppläggningsplatser för vintern. På dessa var det full aktivitet på vårarna när folk donade med sina flytetyg. Så var det även i Ettans inne i stan förr men numera verkar all verksamhet som inte är direkt kommersiell vara portad från landbacken i stan.

Alla dessa småbåtshamnar och de gubbar (oftast gubbar) som höll till där gjorde intryck på mig som unge. Varje vår längtar jag fortfarande efter en båt och varje sommar tänker jag att nästa år... då jävlar ska jag ut på egen köl. Varför det inte har blivit så..? vet inte riktigt. Ibland på grund av pengabrist och ibland väl för att något annat intresse har sugit tag i mig. Men likförbannat så har jag trånat efter en båt varje vår.

Längtan efter att få dra igång motorn eller sätta segel på en egen båt är så tilltalande att jag nog gör i brallorna när det verkligen sker. Som ni nog förstår är jag helt oerfaren som sjöfarare, när det kommer till skott med renoveringen så lär ni märka att jag är högst orutinerad även när det gäller snickeri.

Nå! här kommer jag framöver iallafall att lägga ut bilder på båtar av skilda slag som tilltalar mig av olika anledningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar